tisdag 26 juli 2011

Fjäriltiden

Här på Vänö får man ofta beundra många vackra fjärilar. Utan att vara någon större naturvetare känner jag Apollofjärilen och många andra färggranna arter. Nattfjäriler känner jag inte lika bra men vet i alla fall att då de flyger har fladdermössen mat och jag gillar fladdermöss. En kort diskussion på Strandhuggets trappa på söndag eftermiddagen öppnade mina ögon. Niclas hade sett en intressant fjäril som hade tydligen hittat hit med lämpliga vindar. Nu är det den tiden på året som dylikt händer. Håll ögonen öppna! Ni får kanske se riktigt fina exemplar. Jag försökte registrera namnet och söka fram på nätet senare - utan resultat. Bo föreslåg att det kan vara frågan om en aspskimmerfjäril. Titta på linken: http://www.luontoportti.com/suomi/sv/perhoset/aspskimmerfjaril.
Berätta gärna om ni har sett andra fina fjärilar nu under fjäriltiden, sista veckan i juli.

1 kommentar:

  1. Niclas hade sett en makaonfjäril. http://sv.wikipedia.org/wiki/Makaonfj%C3%A4ril#Utseende

    SvaraRadera